O NAS
Przedszkole Jedność dba o rozwój umysłu, ciała i duchowości małego dziecka. “Edukacja nigdy więcej nie powinna być w głównej mierze przekazywaniem wiedzy, ale musi przyjąć nową formę, szukając uwolnienia dla ludzkich możliwości.” Dr Maria Montessori
Rozwój umysłu i edukację realizujemy poprzez:
Wszystkie dzieci od urodzenia nastawione są na własny rozwój, na osiągnięcie niezależności i przejście od dzieciństwa do dorosłości. Nasze przedszkole pomaga dzieciom i ich rodzicom w tym zadaniu. Podstawą jest szanowanie naturalnej indywidualności każdego dziecka, jeśli chodzi o jego rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy i emocjonalny i kierowaniu go do całościowego wzrostu. W podejściu Montessori ważne jest przede wszystkim Dziecko, dla którego nauczyciel Montessori przygotowuje oraz dba o tzw. przygotowane otoczenie (środowisko), w którym dzieci mogą swobodnie pracować z wybranymi przez siebie materiałami. Dzieci mają wrodzoną chęć do uczenia się, a przy tym nauka ich nie męczy, ale raczej zachwyca i czyni szczęśliwymi. Wykonywanie celowych prac przez dziecko pod przewodnictwem dorosłego prowadzi do rozwoju jego koncentracji i samodyscypliny. Dziecko może pracować w zgodzie z własnymi możliwościami, we własnym tempie i w spokoju. Rodzic czy nauczyciel powinni umieć obserwować dziecko i przygotowywać dla niego odpowiednie materiały i zadania, by wspomóc jego chęć dążenia do rozwoju, a nie hamować ją.
Przygotowane otoczenie charakteryzuje się:
Co jest rolą nauczyciela?
Rolą nauczyciela jest natomiast obserwowanie dziecka, a jego ciągłym celem jest coraz rzadsza interwencja w miarę rozwoju dziecka. Nauczyciel jest odpowiedzialny za stworzenie atmosfery spokoju, bezpieczeństwa, porządku i radości, oraz powinien być dostępny dla dziecka, by w razie potrzeby pomóc mu czy zachęcić do działania. Takie podejście pomaga dziecku w rozwoju poczucia pewności siebie i wewnętrznej dyscypliny. Z młodszymi dziećmi, nauczyciel pracuje poprzez demonstrowanie im użycia materiałów czy zadań odpowiednich dla ich indywidualnego rozwoju.
Nauka nie musi być nudna
Dziecko zapamiętuje 5% tego, co usłyszy, 20% tego co zobaczy ale aż 80% tego, co zrobi i sprawdzi na własnej skórze. Nauka przez doświadczenie to właśnie edukacja poprzez działania i odczuwanie. Nasze dzieci są odkrywcami, którzy głównie wykorzystują swoje zmysły, budując siebie i swój intelekt poprzez przyswajanie tego, co istnieje w ich otoczeniu – języka, zwyczajów, kultury, pojęcia piękna. Nauka poprzez wszystkie zmysły stanowi doskonałe narzędzie indywidualizujące pracę oraz zachęca uczniów do odkrywania, eksperymentowania, stawiania pytań i poszukiwania rozwiązań. Nauka wielozmysłowa sprzyja więc aktywizowaniu potencjalnych możliwości, które tkwią w każdym dziecku. Dowodami na skuteczność metody Marii Montessori są dzieci skoncentrowane na swoich zadaniach, dążące do samodzielności, budujące wiarę w siebie i z ufnością patrzące na świat. Dzieci odpowiedzialne, umiejące współczuć drugiemu, chętne do pomocy i wykazujące się dużą inicjatywą społeczną. Dzieci pełne cierpliwości i nie poddające się w swoich staraniach. Dzieci rozumiejące, czym jest szacunek i honor i umiejące to wyrazić wobec siebie i innych. Dzieci radosne! Nie zapominamy jednak o nauce przez zabawę. Wpływa ona na rozwój i zainteresowania dziecka, kształtuje wyobraźnię, pobudza myślenie i aktywność. Przynosi radość, odprężenie i twórcze pomysły. Zabawy sprawiają, że nauka jest dla dziecka przyjemnością.
Rozwój ciała- rozwój fizyczny dziecka realizujemy poprzez:
Zrównoważone jedzenie:
Dieta jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka. Przedszkole propaguje w teorii i praktyce wiedzę o racjonalnym żywieniu dzieci, opartą na osiągnięciach współczesnej nauki o żywności, żywieniu człowieka oraz wybranych elementach dietetyki według medycyny chińskiej. Stosowanie tej wiedzy w praktyce pozwala stworzyć optymalne warunki do rozwoju: zapewnia prawidłową odporność młodego organizmu; sprzyja harmonijnemu rozwojowi intelektualnemu i emocjonalnemu dziecka. W ramach racjonalnego żywienia posiłki dla dzieci przygotowywane są z uwzględnieniem pór roku, wieku dzieci oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Prawidłowego żywienie w rozwoju dziecka uwzględnia:
Komponowanie i przygotowanie posiłków zapewnia:
Profilaktyka zdrowia to coroczne badania profilaktyczne:
Ćwiczenia fizyczne:
Rozwój duchowy dziecka wspieramy poprzez:
Medytacja chrześcijańska dla dzieci to:
Dzieci rozwijają się nie tylko fizycznie i umysłowo, ale i duchowo.
Od samego początku życia jest w nas naturalny potencjał doświadczenia obecności Boga i skłonność do modlitwy. Większość współczesnych psychologów zgadza się dzisiaj ze stwierdzeniem, że dzieci wykazują silne poczucie duchowości i powszechne są u większości dzieci doświadczenia przeżyć religijnych czy duchowych. Każde dziecko posiada w sobie wrodzoną zdolność przebywania w chwili obecnej, przez co otwarte jest i gotowe na duchowy wymiar. Ważne jest, aby również w rozwoju duchowym stworzyć dzieciom właściwe podstawy i bazę; pokazać kierunek i inspirować dobrem i miłością. Jednym ze sposobów na doświadczenie miłości i łączności z Bogiem jest nauczenie dzieci modlitwy. Istnieje wiele form modlitwy. Przedszkole Jedność wybrało jedną z nich, jaka jest medytacja chrześcijańska, której praktyka rozwinęła się w IV – VII w. W tradycji Kościoła doświadczenie to nazywane jest modlitwą wiary, modlitwą kontemplacyjną czy też modlitwą czystą. Ta stara tradycja modlitwy wypływająca ze źródeł starożytnego monastycyzmu jest dzisiaj stale praktykowana i nauczana. Praktyka Medytacji Chrześcijańskiej jest dla wszystkich dzieci, bez względu na ich błyskotliwość, intelekt, temperament i umiejętność usiedzenia w spokoju. Wiele dzieci opowiada, że czasem medytują z samych siebie, wtedy gdy czują się opuszczone, smutne, czy rozdrażnione.